W każdym układzie klimatyzacji najważniejsza jest sprężarka. Niezależnie czy mamy do czynienia z takim, który pracuje w mieszkaniu, w samochodzie osobowym, chłodni czy zwykłej lodówce. Serce układu to kompresor, ponieważ to jego praca powoduje sprężanie gazu, który następnie odbiera ciepło z wnętrza pokoju bądź auta, a oddaje na zewnątrz. Sprawdzamy co znajduje się w środku takiej sprężarki, jaka jest jej budowa i działanie, oraz jak należy o ten bardzo istotny podzespół dbać, by zawsze był sprawny.

Budowa urządzenia

Sprężarka Klimatyzatory, sprężarkinajczęściej zabudowana jest wewnątrz dużej skrzyni, która zawieszona jest na zewnętrznej ścianie domu, lub np. na balkonie. Dochodzi do niej prąd - silnik napędowy jest elektryczny, posiada też dwa króćce przyłączeniowe. Jednym z nich czynnik jest zasysany z układu, drugim tłoczony w kierunku skraplacza, a następnie parownika (element znajdujący się w mieszkaniu). Sama sprężarka do klimatyzacji najczęściej jest oparta na zasadzie nieco podobnej do silnika spalinowego. Mamy w niej cylinder, tłok oraz zawory, które otwierając się w odpowiednim momencie pozwalają tłokowi na zbudowanie odpowiednio wysokiego ciśnienia w układzie. Całość smarowana jest olejem, który miesza się z czynnikiem chłodniczym i zostaje rozprowadzony po całym układzie. Jak wygląda typowy kompresor, jakie posiada dokładnie parametry i ile kosztuje możemy zobaczyć tutaj: https://www.coolstore.pl/pol_m_KLIMATYZACJA_Sprezarki-do-klimatyzacji-414.html.

Kompresor w działaniu

Powyżej poznaliśmy przybliżoną budowę, jaką posiada typowa sprężarka do klimatyzacji. Teraz dowiemy się w jaki sposób urządzenie działa. Po podaniu napięcia elektrycznego uruchamia się silnik, który jednocześnie napędza wał korbowy kompresora. Ten wymusza ruch tłoka, a dzięki pracy rozrządu w wymaganej chwili otwierają się i zamykają zawory. Najpierw tłok porusza się w dół, a otwarty jest zawór ssący, połączony z odpowiednim króćcem na obudowie sprężarki. Następnie ów zawór zamyka się, a tłok rozpoczyna swoją wędrówkę w górę, doprowadzając do sprężenia czynnika. W ostatniej chwili otwiera się zawór wylotowy, wypuszczając całe ciśnienie do dalszej części układu. Jego wartość może wynosić w tym miejscu nawet kilkaset bar.

Na zakończenie warto jeszcze powiedzieć kilka słów o tym jak eksploatować cały system, by sprężarka do klimatyzacji posłużyła nam jak najdłużej. Dowiedzieliśmy się powyżej, że urządzenie smarowane jest olejem, który w normalnych warunkach pozostaje rozpuszczony w czynniku chłodniczym. Naturalne są niewielkie ubytki gazu, co pociąga za sobą też zmniejszenie się ilości oleju. Trzeba je na bieżąco uzupełniać, inaczej grozi to zatarciem tłoka w cylindrze i zniszczeniem urządzenia. To dlatego tak ważne jest, by regularnie wzywać fachowców do okresowej obsługi układu.